SEO uitbesteden kosten? Hier kun je rekening mee houden

Seo uitbesteden kosten

Wat zijn de kosten voor SEO werkzaamheden? Is een vraag die vaak wordt gesteld. Een eerlijk antwoord: SEO heeft geen vaste prijzen. SEO is een maatwerk proces en daarom zijn er geen vaste bedragen te noemen als het gaat om SEO-kosten. Het uitbesteden van SEO kan tussen de € 100,- en € 5.000,- per maand kosten, afhankelijk van de omvang van het project. Daarnaast kunnen er ook eenmalige kosten zijn voor het uitvoeren van een SEO-onderzoek en het uitvoeren van on-page SEO, maar niet alle bedrijven rekenen hier een bedrag voor.

SEO Kosten zijn als volgt opgebouwd

  1. Het SEO onderzoek

  2. On-page SEO

  3. Off-page SEO

    Om een idee te krijgen van welke kosten per onderdeel moeten worden overwogen, kunnen we SEO opdelen in drie hoofdonderdelen: SEO-onderzoek, on-page optimalisatie en off-page optimalisatie.

  1. Het SEO onderzoek

Het SEO-onderzoek is het vertrekpunt van elk SEO-project en geeft inzicht in de zoektermen waarop je doelgroep zoekt, hoe vaak ze dat gemiddeld per maand doen en of het haalbaar is om op pagina één in Google te ranken. Zonder deze stap te zetten, loop je het risico dat je website is geoptimaliseerd voor zoekwoorden waarop niet of weinig wordt gezocht, of waarvan je van tevoren had kunnen weten dat het een kansloze wedstrijd was.

De kosten voor een SEO-onderzoek variëren tussen de € 100,- en € 3.000,- euro (eenmalig), afhankelijk van de omvang van het onderzoek. Het SEO-onderzoek dient als input voor de invulling van de on-page SEO, wat inhoudt dat de SEO-optimalisatie op je website wordt uitgevoerd.

PS> Wist je dat Prima marketing een gratis SEO-onderzoek voor je uitvoert? Wij geven je graag een inzicht in de huidige resultaten van je website en laten je zien welke kansen er voor het oprapen liggen, en dat geheel vrijblijvend!

SEO kosten

2. On-page SEO

On-page SEO bestaat onder andere uit het verwerken van zoekwoorden in websiteteksten, het toevoegen van zoekwoorden aan meta titles en descriptions, het optimaliseren van foto's en video's op zoekwoorden en het toevoegen van structured data. On-page SEO zorgt ervoor dat je website niet alleen goed vindbaar kan worden in Google, maar ook een fijne gebruikservaring biedt aan je bezoekers.

De meeste SEO-specialisten rekenen per pagina een vaste prijs voor on-page SEO, variërend van € 150,- tot € 600,- per pagina of ze rekenen een vast maandbedrag voor de maandelijkse werkzaamheden. We moeten natuurlijk niet vergeten dat SEO een “longterm strategy” is. Hiervoor is een maandabonnement vereist, met een kostenindicatie vanaf € 150,- per maand, afhankelijk van de omvang van de website en het aantal functionaliteiten.

3. Off-page SEO

Off-page SEO heeft betrekking op alles wat buiten je website wordt gedaan om SEO te optimaliseren. Dit wordt ook wel 'linkbuilding' genoemd, waarbij linkjes op relevante websites worden geplaatst die naar jouw website verwijzen (Zie ook wel: Wat is linkbuilding?). Dit kan bijvoorbeeld via startpagina's, persberichten, blogartikelen, social media en bedrijvengidsen. De kosten voor off-page SEO (linkbuilding) variëren tussen € 100,- en € 2.000,- per maand, afhankelijk van het aantal pagina's waar links naar gebouwd moeten worden en de online concurrentie op de zoekwoorden. De kwaliteit van de links speelt ook een belangrijke rol in de kosten voor linkbuilding. Het is belangrijk om alleen kwalitatieve linkbuilding te gebruiken, omdat het gebruik van lage kwaliteit links kan zorgen voor een penalty. Bij Prima Marketing houden we ons alleen bezig met kwalitatieve linkbuilding.

Is investeren in SEO belangrijk?

Investeren in SEO is zeer belangrijk voor de organische groei van jouw website. Allereerst zorgt het ervoor dat je minder afhankelijk bent van advertentieplatformen en social media kanalen. Als deze kanalen te duur worden of als het bereik of de effectiviteit ervan afneemt, heb je met SEO een waardevolle troef in handen om klanten te werven.

Bovendien kan het, in tijden van economische neergang, voordelig zijn om op SEO te besparen. In de meeste gevallen heeft dit namelijk geen onmiddellijk effect op je vindbaarheid als je al goed gepositioneerd bent.

Ongeveer de helft van de mensen die online zoeken via Google klikt niet op advertenties, maar op organische zoekresultaten. Als je SEO niet op orde is, mis je dus een groot deel van je potentiële klanten die online zoeken naar de diensten of producten die jij aanbiedt.

Mensen die online naar producten of diensten zoeken, hebben vaak een specifieke behoefte op dat moment. Daarom is het cruciaal om goed vindbaar te zijn met SEO.

Kosten van SEO

Zelf SEO uitvoeren, wat kost het mij?

Als je ervoor kiest om zelf SEO te doen, kun je als vuistregel je eigen uurtarief nemen. Maar het is belangrijk om dit tarief te vermenigvuldigen met 1,5 keer het aantal uren dat je maandelijks aan SEO wilt besteden. Dit komt doordat een ervaren SEO-specialist met de juiste tools vaak sneller werkt dan dat je zelf zou kunnen doen.

Het is echter belangrijk om te beseffen dat het doen van SEO je omzet kan kosten, omdat elk uur dat je aan SEO besteedt, niet kan worden besteed aan het werven van nieuwe klanten of het uitbreiden van je bedrijf. Dit is de reden waarom veel bedrijven kiezen om SEO uit te besteden. Het uitbesteden van SEO kan in het begin een investering zijn, maar het kan ook leiden tot een betere zichtbaarheid, hogere rankings en uiteindelijk meer klanten.

Benieuwd naar wat de mogelijkheden zijn voor jouw website? Prima Marketing helpt u graag op weg. Geen enkele website is perfect en overal valt nog wel wat uit te halen. Vul het onderstaande contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever even sparren? Stuur ons gerust een Whatsapp berichtje.

Vorige
Vorige

7 tips waarmee je morgen al meer uit jouw Google Ads campagnes haalt!

Volgende
Volgende

Google Ads uitbesteden? Slim idee